
SLOVANSKÁ ŠKOLA SLAVICE
„CUDZÍM UMOM ŽIVOT NESPOZNÁŠ A MÚDREJŠÍ SA NESTANEŠ“
Snaha mnohých aktívnych ľudí skúmať minulosť, zhodnotiť súčasnosť a v nej zakorenené tendencie vývoja budúcnosti, prebúdza v nich veľký záujem o našu dávnu aj nedávnu minulosť. Obrovský význam má pre nás pritom myšlienka osobitného vývoja sveta Slovanov ako svojbytného kultúrno- dejinného typu. Avšak pre skostnatenosť oficiálnej, takzvanej akademickej historickej vedy, ktorá sa nachádza pod kontrolou európskych (západných) teoretikov, sa objavili nasledovné dôležité momenty, ktoré negatívne ovplyvňujú bádanie o minulosti Slovanov: Po prvé sa objavil fenomén „bielych škvŕn“ v interpretácii minulosti, kedy sa s prekvapením dozvedáme, že väčšina našich vedomostí o minulosti Slovanov je falošných a nezodpovedajú tomu, čo sa odohralo v skutočnosti. Po druhé, idealizáciu socialistického obdobia vystriedala protichodná tendencia prikrášľovania predsocialistické obdobia vývoja spoločnosti. Po tretie, zistilo sa, že absentuje skutočne vedecká metodológia výskumu našej minulosti. Preto je očividné, že ľudia, ktorí sa zbavili nadvlády marxisticko-leninskej ideológie a metodológie, sú nútení hľadať nový spôsob, ktorý by im umožnil pravdivo zobraziť našu minulosť. DOMÁCA VEDA O MINULOSTI Súčasná kritika akademickej historickej vedy nie je spojená s praktickou prácou archeológov, historikov alebo iných povolaní. No v interpretácii historických faktov existujú značné nedostatky, ktoré treba opraviť, keďže historiografia zostáva naďalej poľom urputného ideologického boja. Každý jeden účastník tohto boja zo sveta Slovanov si musí vybrať, či sa postaví na stranu svojho národa, alebo bude bojovať proti nemu. V súčasnosti môžeme s istotou povedať, že oficiálna historická veda v krajinách slovanského sveta nikdy neprezentovala vedu o minulosti z pohľadu záujmov slovanských národov. Predstavitelia oficiálnej historickej vedy robia všetko preto, aby posilnili svoje tvrdenia a každý nesúhlas vyvoláva u nich nie len námietky, ale ja zúrivý odpor, ktorý vyúsťuje do rôznych obvinení a prenasledovania inak zmýšľajúcich. Preto si myslíme, že nastal čas na formovanie domácej vedy o minulosti, ktorú sme nazvali SLOVANSKÁ ŠKOLA.


SLOVANSKÁ ŠKOLA SLAVICE
Slovanský spolok SLAVICA otvára od septembra 2024 projekt SLOVANSKÁ ŠKOLA SLAVICE. Zámerom projektu je najmä spoznať, propagovať a zachovávať pravdivú minulosť, tradície, jazyk, kultúru a duchovno slovanských národov. Škola bude prebiehať formou účasti na vzdelávacích seminároch, prednáškach, kurzoch a podujatiach SLAVICE. Škola je vhodná svojim zameraním pre všetky vekové kategórie. V minulosti sme sa stretli s požiadavkou odporučiť účastníkom našich podujatí vhodné pramene, ktoré by sme mohli zaradiť do SLOVANSKEJ ŠKOLY, domácej vedy o našej minulosti. Prinášame vám aspoň niektoré z nich. V budúcnosti ich budeme postupne dopĺňať.
ĽUDOVÁ SLOVESNOSŤ
PRÍSLOVIA, POREKADLÁ, ÚSLOVIA, HÁDANKY, POVERY, BALADY, ROZPRÁVKY
BÁJE, POVESTI, MÝTY, LEGENDY, EPOPEJE, BYLINY, USPÁVANKY, PIESNE,
OBYČAJE, SVIATKY, SLÁVNOSTI, OBRADNÝ FOLKÓR, SVIATOČNÝ FOLKLÓR...
ZAPÍSANÁ ĽUDOVÁ SLOVESNOSŤ V ČASOCH NÁRODNÉHO OBRODENIA
ROZPRÁVKY, POVESTI, BÁJOSLOVIE, PRÍSLOVIA,... (SAMUEL REUSS, SAMO CAMBEL, PAVOL DOPŠINSKÝ, BOŽENA NĚMCOVÁ, ANTON HABOVŠTIAK)
VÉDY SLOVANOV
VÉDY RUSI (VELESOVA KNIHA, JARILINOVA KNIHA, BELAJA KRYNICA, BOJANOV HYMNUS)
VÉDY BULHAROV (LETOPIS VOLŽSKÉHO BULHARSKA, ZLATÁ KNIHA KOĽADU, KNIHA RODOVIČOV)
PRA- VÉDY (HVIEZDNA KNIHA KOĽADU, SEDEM PREVTELENÍ BUSA BELOJARA)
VÉDA ZAGOVOROV (SLOVANSKÝ ZÁPOVEDNÍK)
DOVELESOVA KNIHA (ÚSTNA ĽUDOVÁ SLOVESNOSŤ)
SLOVANSKO- ÁRIJSKÉ VÉDY (SANTII VÉDY PERÚNA A SÁGA O INGLIGOCH -
KNIHA PRVÁ, KNIHA SVETLA, SLOVO MÚDROSTI VOLCHVA VELIMUDRA -
KNIHA DRUHÁ, INGLIZMUS, STARODÁVNA VIERA SLOVANSKÝCH A ÁRIJSKÝCH NÁRODOV –
KNIHA TRETIA, PRAMEŇ ŽIVOTA, CESTA SVETLA, POVESTI – KNIHA ŠTVRTÁ)
OSTATNÉ PRAMENE (KRYNICA, BOJANOVA PIESEŇ SLAVENOVI, PERÚN A VELES, BYSTVOR KNIHA PRVÁ AŽ ŠTVRTÁ)
STARÁ VIERONAUKA SLOVENSKÁ
LETOPISY
POVESTI DÁVNYCH LIET
LAVRENTEVSKÝ LETOPIS
IPATIJEVSKÝ LETOPIS
MAZURSKÝ LETOPIS
IOAKIMOVSKÝ LETOPIS
NOVGORODSKÝ LETOPIS
RADZIVILLOVSKÝ LETOPIS
TROICKÝ LETOPIS
LETOPIS POPA DUKLJANINA
STREDOVEKÉ KRONIKY
HELMOLD Z BOSAU: KRONIKA SLOVANOV
KOSMAS: KRONIKA ČECHOV
HALIČSKO- VOLINSKÝ LETOPIS
GALLUS ANONYMUS: KRONIKA A ČINY POLSKÝCH KNIEŽAT A VLÁDCOV
NIEKTORÉ DIELA SLOVANSKÝCH AUTOROV
V. N. TATIŠČEV: RUSKÁ HISTÓRIA
M. V. LOMONOSOV: STARÁ RUSKÁ HISTÓRIA
M. ORBINI: KRÁĽOVSTVO SLOVANOV
J. I. VENELIN: PÔVOD RUSKA A SLOVANSTVA
P. J. ŠAFÁRIK: SLOVANSKÉ STAROŽITNOSTI
DIELA JÁNA KOLLÁRA
DIELA LUDEVÍTA ŠTÚRA
DIELA TADEUSZA WOLAŃSKEHO
PETER KELLNER- ZÁBOJ HOSTINSKÝ: STARÁ VIERONAUKA SLOVENSKÁ
K. J. ERBEN: SLOVANSKÉ BÁJESLOVÍ
V. I. DAĽ: POVERY RUSKÉHO NÁRODA, VÝKLADOVÝ SLOVNÍK RUS. JAZYKA
A.P.ZÁTURECKÝ: SLOVENSKÉ PRÍSLOVIA, POREKADLÁ, ÚSLOVIA A HÁDANKY
JOŽKO ŠAVLI, MATEJ BOR, IVAN TOMAŽIČ: VENETI
DIELA VIKTORA TIMURU
HISTORICKÉ PRAMENE A POMOCNÉ VEDY HISTORICKÉ
DEJINY OD HERODOTA
DIELA PROKOPIOSA
IBRAHÍM IBN JÁKÚB: KNIHA O CESTÁCH A KRÁĽOVSTVÁCH
SLOVO O PLUKU IGOROVOM
ARCHEOLÓGIA
JAZYKOVEDA
ETNOGRAFIA



PROGRAM A ZAMERANIE ŠKOLY
Slovanské dejiny, tradície a zvyky
Osobnosti a významné dejinné udalosti Slovanov
Slovanská literatúra a jazyk
Slovanská kultúra a duchovno
Slovanská vzájomnosť a spolupráca slovanských národov
Slovanstvo a súčasnosť
Spoznávanie sveta Slovanov
AKO SA ZAPOJIŤ DO SLOVANSKEJ ŠKOLY SLAVICE
Záujemci o zápis do Slovanskej školy Slavice (SŠS) vyplnia jednoduchú prihlášku, ktorá vám bude zaslaná pokiaľ prejavíte záujem a napíšete nám email na : projekty@slavica.sk. Každý účastník následne obdrží preukaz účastníka školy a bude môcť využívať výhody spojené s podujatiami školy. Prihláška bude dostupná na www.slavica.sk/projekty/slovanska- skola/ a v tlačovej podobe na Slovanskom dvore SLAVICA a podujatiach SLAVICE. Ročný príspevok účastníka pre školský rok 2024/25 bol stanovený na sumu 36,00 € (3,60 €/ podujatie). Dobrovoľný príspevok bude potrebné uhradiť na transparentný účet SLAVICA o. z. vedený v SLSP: SK22 0900 0000 0051 1757 3040. Deti a mládež (ZŠ a SŠ) sa môžu podujatí organizovaných SŠS zúčastniť bez dobrovoľného príspevku. Dobrovoľný príspevok pre ostatných účastníkov podujatí, ktorí nie sú prihlásení do Slovanskej školy SLAVICE je 6,00 € na jedno podujatie. Vysvedčenie “Absolventa Slovanskej školy SLAVICE“ bude udeľované každý rok za účasť na minimálne ôsmich vzdelávacích akciách podľa programu Slovanskej školy SLAVICE.
PREDNÁŠAJÚCI NA PODUJATIACH SLAVICE
V rámci doterajších prednášok, seminárov a konferencií organizovaných Slovanským spolkom SLAVICA vystúpili so svojimi referátmi a prednáškami: Radomír WOLF: Šamani na Sibiři, Ing. Boris Šeliga: Vojenská sláva Slovanov, Juraj Pribina Sitár: Uhorský rok, Ph.D, Prof. Martin Homza, Dr: Svätopluk a Nitra, MUDr. Soňa Peková Ph.D: Zákon jednoty, prof. PhDr. Ján Šafin PhD.: Chazarský Golem, Ing. Oskár Cvengrosch: Pôvod Slovanov, Dr. Miroslav Demko: Prečo pokladáme F. Liszta za slovenského skladateľa, Boris Drlička: Nad Ptolemaiovskou mapou strednej Európy, PhDr.Viktor Timura, CSc.: GENERÁCIE OBRODENIA, Ing.Štefan Pecho PhD.: Znovuzrodenie Starej vieronauky slovenskej, Ing. Vladimír Švec: Slovanská duša, Mgr. Jaroslav Rezník: Slovo o pluku Igorovom,...
Peter Žeňuch: Interdisciplinárne výskumy v Slavistickom ústave Jána Stanislava SAV, Martin Pukanec: Etymologické štúdie k starej morálke Slovanov, Peter Ivanič: Duchovné, intelektuálne a politické predpoklady cyrilo-metodskej misie a špecifické aspekty jej pôsobenia na Veľkej Morave, Andrej Škoviera: Svätí slovanskí sedmopočetníci - učeníci a spolupracovníci sv. Cyrila a Metoda, Miloš Marek: Slovanské národnostné menšiny na stredovekom Slovensku, Radomír Vlček: Panslavizmus - realita a fikce, Ján Mojdis: Rozvoj slavistiky vo Francúzsku v 19. a začiatkom 20. storočia, Zuzana Pravdová: Cyrilo-metodská a veľkomoravská tradícia u štúrovcov, Miloš Melichárek: Myšlienka "Veľkého Srbska" v 19. storočí, Miroslav Sopoliga: K problematike formovania rusínskej menšiny a identity Rusínov, Stanislav Konečný: Rusíni v novodobých dejinách Slovenska, Juraj Brincko: Reformácia v prostredí byzantsko-slovanského obradu (na príklade konfesionálne zmiešaného Spiša), Dagmar Kuzmová: Rusínske etnikum na severovýchodnom Slovensku vo vzťahu ku gréckokatolíckej cirkvi v procese pravoslavizácie v 50. roku 20. storočia, Ewa Pogorzała: Nauczanie języka łemkowskiego w polskim systemie oświaty, Ivana Fúsková: Slovanský neopaganizmus ako životný štýl, Petr Hudec: Slováci na Velehradě 1863 – 1938, Pavol Matula: Slovensko-poľské vzťahy 1918-1945 v kontexte hraničných sporov. Daniel Markovič a Katarína Vaštíková: Komparácia známosti živých slovenských frazém v ruskom a českom jazyku, P. Jan Peňáz: Cesty Matice Velehradské, Peter Hudec: Vybudování Poutní cesty růžence jako výraz obnovy poutního místa Velehrad, PhDr. Peter Mulík, PhD.: Kresťanský pôvod pomenovania dní v týždni u Slovanov, PhDr. Miroslav Demko: Zápas o identitu Franza Lista, prof. PhDr. Andrej Červenák, CSc.: Slovanská vzájomnosť, Dr. Milan Sidor, CSc.: K otázke nového, moderného a dynamizujúceho Slovanstva, Ing. Marián Tkáč: Ariánstvo ako príčina nedorozumení medzi Slovenmi a Frankami?, PhDr. Peter Ivanič, PhD.: Projekt Slovania vo včasnom stredoveku, Sergej Chelemendik: Úloha Ruska v Slovanskom svete, Mgr. Elena Šubjaková: Hlaholika ako ikona SLOVA, Najstaršia univerzita Slovákov, Mgr. Danslav Branimirovič Slavenskoj: Hlaholika: Súčasnosť a budúcnosť, Dr. Dimo Cheshmedzhiev, Doc.: Slovenské abecedy medzi Byzanciou a Bulharskom, Lyuba Ilieva, PhD.: Byzancia a Cyrilo-metodské kultúrne dedičstvo Bulharska (ХІ-ХІІІ storočie), Jerej Peter Savčák: Význam Sv. kniežaťa Rastislava v Cyrilo- Metodskom misijnom diele, Prot. Štefan Pružinský: Nazeranie nestvoreného božského svetla v religióznej tradícii slovanských národov, Mgr. Zuzana Gellenová: Čo hovoria pápeži posledných dvoch storočí o apoštoloch Slovanov o sv. Cyrilovi a sv. Metodovi?, Prof. N. A. Bondarenko: Актуальность идеи славянской взаимности в современном мире, PhDr. Viktor Timura, CSc.: Od slov k písmu, Mgr. Jan Klobušický: Několik poznámek k původu hlaholice, Ing. Vladimír Laubert: Obrazná písomnosť Slovienov, Mgr. Lubor Mojdl: Otázniky slovanských písem – problémy jejich vzniku a priority, Mgr. Jozef Janták: Prvé písmo a pritom slovanské, Ing. Ján Ducár: Velestúr, PhDr. Rudolf Irša: Pohanská svätyňa v Holíči, Jozef Pacher - A. Horák O Slovanech úplne jinak, Mgr. Marcel Martinkovič, PhD.: Slovanstvo v kontexte civilizačnej dilemy v myslení Ľ. Štúra, Mgr. Milan Šupa: Aktuálnosť odkazu Ľudovíta Štúra, JUDr. Zdeněk Opatřil: Ľudovít Štúr – otec slovenského národa, PhDr. Viktor Timura, CSc.: Kontexty „problematického spisu“ Ľ. Štúra – Slovanstvo a svet budúcnosti, Mgr. Miloš Zverina: Slovanstvo a svet budúcnosti - posolstvo Slovanov z brehov Dunaja od Velislava Ludevíta Štúra, Věra Ovečková: Štúr a Slovanstvo , Pavel Lepiš: Rozbor Štúrovho diela Slovanstvo a svet budúcnosti, MVDr. Milan Šajgalík: Ľudovít Štúr v známkovej tvorbe, PhDr. Pavol Pánik, CSc.: O Samuelovi Jurkovičovi, PhDr. Lukáš Perný: Sociálny, pedagogický a politický odkaz Samuela Jurkoviča, slovenského národného buditeľa a zakladateľa družstevníctva, PhDr. Ľuboš Blaha, PhD.: Odkaz Samuela Jurkoviča v Európe stále žije– sociálna ekonomika ako alternatíva, Ing. David Diczházy: Príklady existujúcich družstiev vo svete a možnosti aplikácie pre Slovensko, Евпак Е. В.,Традиционная культура русского народа, Mgr. Ratko Sudecký: Dejiny Slovanov, nám neznáme, Marek GLOGOCZOWSKI: Poľské slovanské hnutie medzi dvoma vojnami.
Projekt SLOVANSKÁ ŠKOLA si kladie za cieľ zlepšiť vedomosti o dejinách a kultúre Slovanov a vyvážiť nedostatky súčasnej historiografie, ktorá sa necháva príliš ovplyvňovať zahraničnými interpretáciami a historickými školami a ideologickými trendmi. Tento projekt má tiež za cieľ prispieť k širšiemu poznaniu a šíreniu slovanského kultúrneho dedičstva medzi jednotlivými generáciami na Slovensku.
SLÁVME SLÁVNE SLÁVU SLÁVOV SLÁVNYCH!
SLAVICA o. z.


